Så här vinner vi valet 2010

Idag möttes ett sextiotal vänsterpartister i Örebro med syfte är att diskutera valrörelsen politiska innehåll och organisatoriska uppläggning.

Partisekreterare Anki Ahlsten inledde konferensen med att bedöma läget i partiet nu jämfört med 2006.
– Vi har ett helt annat utgångsläge idag!

– Partiet är på gång, bilden av Vänsterpartiet i media är bra, det finns en positiv känsla i partiet. Vi hade ett mycket högt deltagande under partiets Kommun- och landtingsdagar i Borås med 340 deltagare. Vid distriktsordförande konferensen nyligen deltog 50 personer och nu i Örebro ett sextiotal. Det är ett tecken på att vi vill aktivera oss, säger Anki Ahlsten.

Valkonferenserna vill samla aktivister från lokalorganisationerna, distriktsledningarna och länens riksdagsledamöter. Partistyrelsen ansvarar för inledningarna kring politik och organisation vid konferenserna. Örebro är den första i raden av regionala konferenser. Under hösten följer konferenser i Linköping, Luleå, Hässleholm, Göteborg, Sundsvall, Stockholm och Skellefteå.

– Vi har ett utmärkt utgångsläge. Vi ska se till att vi får ett starkt Vänsterparti när vi nu satsar på att byta både regering och politik. För första gången har vi en möjlighet att vara med och påverka det politiska innehållet på ett helt annat sätt än tidigare. Låt oss tillsammans ta den möjligheten, uppmanar Anki Ahlsten.