Artiklar

(S) och (V) begär extra sammanträde med kommunfullmäktige för att diskutera Jordbromalmsskolans framtid

Socialdemokraterna och Vänsterpartiet begär att kommunfullmäktige i Haninge kallas in för att diskutera Jordbromalmsskolans framtid. Bakgrunden är den moderatstyrda kommunledningens beslut att lägga ned Jordbromalmsskolan som är den enda 6-9 skolan i Jordbro. Enligt kommunallagen så räcker det med att en tredjedel av kommunfullmäktiges ledamöter begär ett extra sammanträde för att ett sådant ska kallas in.

Socialdemokraterna och Vänsterpartiet samlar sammanlagt 23 ledamöter vilket räcker. Den moderatstyrda kommunledningen har agerat väldigt okänsligt när de lägger ned Jordbromalmsskolan säger oppositionsrådet Robert Noord (S).

Att en kommundel med 10 000 invånare blir av med sin enda grundskola för årskurs 6-9 är en principiellt viktig fråga och ska därför diskuteras av kommunfullmäktige fortsätter Noord. Socialdemokraternas uppfattning är att det ska vara möjligt för elever att gå hela sin grundskola i Jordbro, och det kommer vi ta strid för. Nedläggningen av Jordbromalmsskolan är en hård smäll mot alla Jordbrobarn. Därför är det viktigt att genomföra en konsekvensanalys innan man tar beslut om en nedläggning. Jordbrobarnen kommer att få längre resvägar och det finns en stor risk att de kommer halka efter och få en svårare skolgång, säger Nafi Cilgin (V).