Vi röstar JA för en stark arbetsrätt!

Vi har tidigare uppmärksammat och skrivit om det beslut som rör kommunens upphandlings regler och som togs i fullmäktige i början av maj. Alliansen tillsammans med Miljöpartiet valde att urholka arbetsrätten ännu mer i och med beslutet att kommunen INTE behöver ta hänsyn till om företag som kommunen gör upphandlingar med har kollektivavtal. Något som gör oss både arga och besvikna och som vi starkt tar avstånd ifrån. För oss är en stark arbetsrätt en självklarhet och en förutsättning.

Denna insändare, som vi skrev på temat, kom in i Mitt I Haninge under vecka 21:

I Haninge kommun röstade Alliansen plus Miljöpartiet nyligen igenom att kommunen inte behöver ta hänsyn till om företag har kollektivavtal vid upphandling. Detta är egentligen ingenting som chockar oss i ett samhälle där arbetsmarknaden idag kantas av otrygga anställningar, låga löner och arbetsplatser med för lite personal. En arbetsrätt som urholkas när kollektivavtal och LAS förbises och tillsvidareanställning blir mer regel än undantag.

Vi i Vänsterpartiet Haninge tycker att kommunen har ett stort ansvar i dessa frågor. Haninge kommun är den absolut största parten när det kommer till upphandlingar och torde ta sitt ansvar att endast upphandla med företag som har kollektivavtal, det handlar om kommunens invånare, deras rätt till skälig lön och trygga jobb. Vi i Vänsterpartiet Haninge arbetar för tryggare jobb, där du som arbetare har makten, där du som personal skall känna dig trygg och arbeta för en skälig lön.