Valaffischeringspremiär!

Affischer på tork
full bil
En av affischeringsbilarna fullastad

Natten mellan lördag och söndag, kl 00.00, gick startskottet för valaffischeringen i Haninge kommun. Att Allianspartierna svikit sitt muntliga löfte att inte börja affischera före den 17:e är mycket provocerande, men vi tycker att det avslöjar en del om dem och vi hoppade inte på tjuvstartståget. Att vara girig för att vinna fördelar på andras bekostnad går i linje med deras politik och är inget som vi vill vara del av, även om det i detta fall betyder att Alliansen roffade åt sig de bästa platserna och utsatte allmänheten för en vecka längre med valaffischer. Något vi vet inte uppskattas av alla då affischerna är ett intrång i den offentliga miljön och både förfular (de andras mest såklart)  och stör.

Med cyklar och pirror affischerar vi för de ej bilburna, några som ofta glöms.

Vi var på plats med fyra team som satte upp affischer. Fler affischer kommer att sättas upp efter hand då det är ett tungt arbete som tar lång tid. Men vi har stora ambitioner inför detta val och är väldigt tacksamma för den hjälp vi redan fått och tar gärna emot mer.

Haningevänstern in action

Förra söndagen var alla medlemmar inbjudna till mig (ordförande Carina Wellton) där det klistrades affischer på masonitskivor, delades upp aktivist-kit och pratades valstrategier. Vi hade en trevlig heldag med röd pepp-musik, fika, bra väder och en god middag som avslutning. Tack alla som kunde komma!

Mat

Så äntligen drar valrörelsen igång på riktigt. Redan nu på onsdag den 20:e börjar vi med flygbladsutdelning i Haninge Centrum. Vi ses utanför Subway klockan 16.00. I veckan kommer ni kunna börja boka er för massor av flygbladsutdelningar, torgmöten, dörrknackningar, bokbord, Haningedagen den 23:e augusti, kulturdag på Haninge Kulturhus den 29:e augusti, dela ut valsedlar på valdagen 14 september och mycket, mycket mer. Vi i Haninge och Huddinge har fått välbehövd hjälp av distriktet med en extrapersonal, Veronica Stiernborg, som ska hjälpa till med bl.a. bokningssystemet som blir klart nu i veckan. Håll utkik här på hemsidan, Facebook och Twitter.

Valpepp på Kafe Marx 15/8
Valpepp på Kafe Marx 8/8

Anna Herdy frågar ut Jonas Sjöstedt och Karin Rågsjö på Vallupptakten på Kafe Marx
Anna Herdy frågar ut Jonas Sjöstedt och Karin Rågsjö på vallupptakten på Kafe Marx

Var inte rädd för att hjälpa till, inga specifika kunskaper behövs. Det finns alltid någon erfaren med ifall ni känner att ni inte kan svara på någon fråga. Ett glatt humör kommer man långt med och resten lär man sig eftersom. Ingen kan göra allt – men alla kan göra något. Och nu är det skarpt läge. Tänk dig fyra år till med Alliansen… Nej, just det, ingen vacker syn. Därför behöver vi all hjälp att sprida nödvändigheten med ett starkt Vänsterparti i Haninge, i landstinget och i riksdagen.

Nu tar vi dom!