Kulturdag med graffititävling och besök av Nooshi Dadgostar

Bild1

Nu på fredag den 29 augusti bjuder vi i Vänsterpartiet Haninge in till en dag fullspäckad med gratis kultur. Haninge kommun placerade sig nyligen som sämsta kommun i hela Sverige då det gäller musik- och kulturskolor, något vi i Vänsterpartiet vill ändra på.

Vi börjar kl 14 ute på Poseidons Torg, utanför Kulturhuset i Haninge. Där blir det graffititävling (läs om tävlingsregler och anmäl dig till tävlingen i evenemanget Kulturdag med graffititävling). Kreativa pedagogen Johanna Tysk, som sammarbetar med Förorten i Centrum, kommer leda graffitimålningen. Livemusik i olika former kommer att finnas medans målningarna görs. Konstnären Ulf Andersson, som också ställer ut inne i kulturhuset, kommer vara med under dagen och försöka fånga upp vad ungdomarna vill göra i Haninge gällande konstnärligt skapande. Eventuellt kan det bli en fortsättning inom ramen för Kreativa Fonden.

Riksdagskandidaten Nooshi Dadgostar, (v), kommer finnas på plats under dagen. Både på torget, på ett arbetsplatsbesök kl 16 på ungdomsgården Lakeside nere vid Rudan och inne i kulturhuset senare på kvällen. Självklart finns våra främsta namn till kommunfullmäktige också med under dagen – Nafi Cilgin, Anki Eneroth, Tove Ovsiannikov och Hans Rosén. Samuel Skånberg är för tillfället på resa med Ekumeniska följeslagarprogrammet i Palestina och Israel.

Kl 17 börjar programmet inne på Haninge Kulturhus. Där blir det först arbetarpoesi av Jenny Wrangborg. Dagens konferencier, Veronica Stiernborg, frågar ut Nooshi Dadgostar. Efter det blir det sång av Felicia Boström.

Vi är mycket glada också över att få bjuda på svenska mästaren i Poetry Slam, Tswi Hlaktosa och hans kollegor Mikael Odén, Ebba Blåbär och Henrik Conradi. Några från den absoluta toppen i Poetry Slam.

Under kvällen står graffitimålningarna uppställda inne så man kan bestämma sig vilken man ska rösta på. Vi kommer samla in rösterna vid ett tillfälle och ha prisutdelning mot slutet av kvällen.

Sista uppträdandet blir av bandet Glappkontakt, rock för fred, demokrati och kärleken till livet. Det kommer finnas möjlighet att köpa både böcker och konst under kvällen för den som vill ha med sig lite kultur hem.

Sprid gärna detta till era vänner och kika in på evenemangssidan för länkar till de olika artisterna och konstnärerna. Printa gärna ut artikeln och häng upp den på din skola, arbetsplats eller en offentlig tavla.

Varmt välkomna till en dag där kulturen står i centrum!

Nooshi Dadgostar