Koloniverksamhet för Haninges barn!

I början av förra året lade Vänsterpartiet en motion angående koloniverksamhet för Haninges barn och unga. Och på senaste fullmäktigemötet den 13 april skulle det fattas beslut om detta. Turligt nog fick den bifall av samarbetskoalitionen, oss och RS vilket betyder att den gick igenom och ska bli verklighet! Det som händer nu är att kultur och fritidsnämnden ska utreda vilka förutsättningar som finns och behövs för att bedriva verksamheten, detta ska vara klart i december 2015. Politik tar tid, men vi hoppas att det till sommaren 2016 ska ha blivit något konkret som barnen i Haninge kan ha nytta av.

Bakgrund till motionen:

I Haninge finns en stor och fin skärgård och andra fina naturområden. Dessa områden är inte alltid tillgängliga för de invånare som inte har bil, båt eller god ekonomi. De som drabbas värst är barnen. Vi vill att kommunen ska vara tillgänglig för alla och att de sommarlovslediga barnen inte endast förpassas till sitt eget bostadsområde. Vi tycker det finns ett behov av att bredda och utveckla aktiviteter för barn i Haninge. En meningsfull fritid är viktigt för välmåendet och gör att vi får inspiration, skaffar nya vänner och får nya perspektiv. Det tror vi att koloniverksamhet kan bidra med!