Sex timmars arbetsdag

Vi vill ha sex, vi vill ha sex, vi vill ha sextimmars arbetsdag!

Har vi idag brist på pengar eller brist på tid?

Det finns de som har brist på både och. Men för många av oss är det väl tid vi har brist på? Vi har brist på tid att umgås med våra vänner, livskamrater och familj. Vi har brist på tid för att hinna med att engagera oss inom den föreningen vi vill, vare sig det handlar om miljöengagemang, kören eller fotbollslaget.

Jag gick ner i tid för att jobba sextimmarsdagar. Som programmerare så har jag den möjligheten och jag är medveten om att det är ett privelegium som inte alla har. Min fru har också jobb med en bra lön så det går smidigt för oss. Vi hade bägge kunnat jobba halvtid och det hade fungerat

Hur ser ditt liv ut? Längtar du efter mer tid så att du kan umgås med vänner och spendera mer tid med familjen? Gå en danskurs eller spela brädspel med vännerna? Kunna sitta uppe på kvällen och läsa en bok för att du kan sova en timme längre på morgonen? Eller har du tid över och det stora problemet är att du inte har tillräckligt med pengar för att göra roliga saker?

Om du också längtar efter mer tid, kan jag avslöja för dig: det är möjligt! Och det är möjligt för fler än de som har bra lön. Det går att införa arbetstidsförkortning med bibehållen lön.

Det är möjligt att vi låter våra prioriteringar och värderingar påverka politiken och utformandet av samhället. En del av lösningen heter arbetstidsförkortning och den har gjorts förr! Riksdagen röstade 1919 för att införa åtta timmars arbetsdag (men då var det jobb också på lördagar). 1971 införs 40 timmars arbetsdag. Vänsterpartiet tycker att det nu är dags att införa sex timmars arbetsdag.

Några exempel från olika arbetsplatser:

Sökoptimeringsföretaget Brath AB i Örnsköldsvik är företaget där alla jobbar 6 timmar med full lön.

”– Man är inte kreativ mer än sex timmar.  Efter sex timmar är jag själv så trött i huvudet att jag inte kan leverera mer den dagen, sa Maria Bråth, som, liksom de andra på Brath, går hem kl 16 varje dag. Hon berättade att hon ser många fördelar med 6-timmarsdagen;  bättre relationer, mer vila, mer tid med barnen och vänner, och medarbetarna kan dessutom hämta in mer inspiration från andra håll än kontoret, vilket är avgörande för ett kreatörsföretag som vill ligga i framkant i branschen.”

Läs mer om Brath AB och på deras hemsida. Fria tidningen har också skrivit om dem.

Toyota i Mölndal har haft sex timmars arbetsdag sedan 2002.

”Martin Banck är servicemarknadschef på företagets två anläggningar i Göteborgsområdet, och mer än ett decennium senare kan han konstatera att det fungerade.

– Vi hoppas att personalen kan jobba längre i yrket och att de håller längre – tunga lyft och sådant sliter ju på kroppen. Korttidssjukskrivningarna har minskat en hel del, säger han.”

Läs mer om Toyotas sex timmars arbetsdag.

I Göteborg kommun pågår det ny ett prov på sex timmars arbetsdag på Svartedalens äldreboende

”– Personalen känner sig piggare och mindre stressad, säger forskaren Bengt Lorentzon till Göteborgs-Posten.” Läs mer om försöket här och här.

Det är en fråga om politisk vision. Det går att läsa mer om förkortad arbetstid i Vänsterpartiets rapport Striden om tiden. Det finns flera andra försök att införa sex timmars arbetsdag på senare tid.

Sex timmars arbetsdag utförs som sagt på prov i Svartedalens äldreboende. Det ska sedan utvärderas och se om det t.ex. minskade sjukfrånvaron och hälsan på personalen, om personalen jobbar mer effektivt på en sextimmars arbetsdag. Det är möjligt att det dyker upp nya problem som behövs ta itu med. Det är möjligt att vissa arbetsplatser har lättare att genomföra än andra

Mitt liv förbättrades när jag började jobba sex timmar istället för åtta (även med sänkt lön). Jag tror att andras liv också skulle förbättras och vill att inte bara de som har välbetalda jobb får möjlighet till det här. En generell arbetstidsförkortning skulle komma alla till del.

Jag hoppas att vi vågar visionera och testa nya sätt så att vi kan leva lyckligare i ett hållbart samhälle. Det här är några av mina tankar om att uppnå det. Visst är det värt att pröva?

Samuel Skånberg

Ledamot för Vänsterpartiet i kommunfullmäktige