Flyktingpolitik

Vill du hjälpa människor på flykt?

Vi befinner oss i en av historiens värsta flyktingkatastrofer men det finns många bland oss som vill hjälpa till. I Haninge finns exempelvis Röda Korset, Rädda barnen och Svenska kyrkan på plats med pengainsamling. Tips på andra organisationer som du kan skänka pengar till är UNHCR, Läkare utan gränser och Ingen människa är illegal.

Många vill hjälpa till med mer än att skänka pengar. Nedan finns en lista på saker du kan hjälpa till med i Haninge.

Du kan bli en Kontaktperson eller Stödfamilj som ett socialt stöd i vardagen.
För mer information; https://www.haninge.se/sv/Social-omsorg/Du-som-vill-hjalpa-andra/Kontaktperson/

Röda korset arrangerar språkcafé och läxhjälp i kommunens bibliotek.
Info: https://kommun.redcross.se/haninge/

Har du plats för fler hemma och har möjlighet kan du bli jourhem eller familjehem för asylsökande ensamkommande barn. Du kan även ansöka om att bli vårdnadshavare för ett ensamkommande flyktingbarn.
Info: https://www.haninge.se/sv/Social-omsorg/Du-som-vill-hjalpa-andra/Vardnadshavare-for-ensamkommande-flyktingbarn/

Röda korset förmedlar även kontakt mellan nyanlända och svensktalande, och genom Kompissverige har du möjlighet att bli kompis med en nyanländ.
Info: https://www.kompissverige.se

På söndag (27/9) arrangeras även ett Gärifika i Kista där flera av de större organisationerna presenterar sitt arbete och vad du kan hjälpa till med. Har du tillgång till Facebook kan du se eventet här; https://www.facebook.com/events/448880635296576/

Har du tips på annat än vad vi fått med? Kommentera så lägger vi till!