Vänsterpartiet Haninge

Taxichaufförernas outtröttlige hjälte

2015-02-25 13.40.05
Allonias Sebhatu, från informationsmöte på Arlanda i februari 2015.

Mannen för dagen heter Allonias Sebhatu. Han är Jordbro-bo, trebarnspappa, taxichaufför och är fackligt aktiv. Det är mycket tack vare honom dagens taxistrejk i Stockholm mot villkoren i senaste Färdtjänstavtalet blev av. Idag är det Kollektivavtalets dag och vilken dag hade passat bättre för en manifestation för rimliga villkor? Taxichaufförernas lön har alltså sänkts och ligger nu på ca 10 000 kr efter skatt. Allonias har outtröttligt i flera år arbetat för bättre villkor för chaufförerna. Det har kostat honom en anställning, försämrad ekonomi, hundratals timmar och har även haft ett pris på det personliga planet. När han förlorade jobbet startade han och några andra chaufförer Taxiklubben. Mer om Allonias kan ni läsa i ETC som skriver om den dokumentärfilm som Johan Palmgren har spelat in och nyligen visat på en filmfestival. Förhoppningsvis dröjer det inte länge innan den kommer på TV. Filmen följer Allonias kamp och liv under ett och ett halvt år.

10342431_10208517068101554_538925029125822914_n
Från dagens manifestation. Foto lånat av Mattias Bernhardsson.

Om dagens manifestation, där över hundra taxibilar åkte i kortege och sen omringade Landstingshuset, kan ni läsa och se här:

SVT

Expressen     Aftonbladet

och slutligen min debattartikel i från förra året i Dagens Arena som Allonias Sebhatu, ordförande Taxiklubben, Fredrik Ahlkvist, distriktsordförande Synskadades Riksförbund i Stockholms och Gotland län
Transportarbetareförbundet och avdelning 5, Taxi/Buss sektion skrev under.

2015-02-25 14.29.03
Jonas Sjöstedt och Allonias Sebhatu pratar med chaufförer på Arlanda om vikten av att organisera sig.

Dagens aktion har redan givit resultat – Socialdemokraterna har blivit tydligare i frågan.

Ur SVT: ”Taxiförarna får stöd av oppositionen i landstinget som kräver att den borgerliga majoriteten häver färdtjänstavtalet.

– Det är fullständigt oacceptabelt med de usla villkor som förarna har. Den tuffa arbetssituationen ger också sämre kvalité för äldre och sjuka som använder färdtjänst, säger Talla Alkurdi, oppositionstrafiklandstingsråd (S).

Talla Alkurdi kräver därför att den borgerliga majoriteten i landstinget ser till att landstingets färdtjänstavtal ger bra arbetsvillkor och att de häver det nuvarande avtalet så snart som möjligt.”

Vänsterpartiet i Landstinget har stöttat Allonias och Taxiklubbens krav på kollektivavtal. Vi i Haninge önskar honom och alla andra fackliga kämpar lycka till i den fortsatta kampen. Allonias berättar att de kommer återkomma var fjortonde dag med manifestationer tills avtalet hävs. Han tror att de som inte vågade vara med idag kanske tänker om till nästa gång. ”Vi måste tillsammans kämpa för löner det går att leva på. Vi kommer aldrig att ge oss.”

Carina Wellton

Ordförande Vänsterpartiet Haninge