Artiklar

Slutspurt!

På måndagen kom det en glädjande opinionsmätning från Göteborg. Den visar på ett kraftigt övertag för de rödgröna i kommunen, och stora framgångar för Vänsterpartiet, nu med 9.9%. Nu återstår att se till att resten av landet följer exemplet från Sveriges framsida.
Det finns kanske några som tror att loppet är kört efter de senaste mätningarna? Tänk i så fall om! I Norge låg de rödgröna under med fem procentenheter en vecka före förra valet och vann. Det gjorde man genom att vinna slutspurten. Nu är det vår tur.

Vår viktigaste uppgift är att  tydliggöra skillnaderna mellan blocken. Vi vet att det finns ett starkt stöd för våra frågor. Välfärden och jobben är det viktigaste för väljarna. Vi vet redan var vi står, men det finns många väljare som ännu inte förstått den stora skillnaden mellan de rödgröna och högern.

Helt centralt är därför att vi håller fast vid budskapet och fortsätter jobba. Välfärd går före skattesänkningar, och svenska skattepengar ska inte gå till privata vinster. En rödgrön regering skapar jobb och välfärd – en högerregering skapar klyftor och utslagning.

Det handlar inte om antalet utspel eller om att få ut så många argument som möjligt. Det handlar inte ens om att vinna debatterna – det handlar om att vinna väljarna. Det viktigaste är inte att vara snyggast, bäst i klassen, eller kunna argumentera ned moderaterna på torget. Det handlar om att få vårt sagt: att visa på var skillnaderna ligger.

Det är också glädjande att se Vänsterpartiets uppgångar i opinionen. Vår valkampanj har varit lyckad, vårt budskap har varit tydligt och det ger nu utdelning i form av ökat stöd. Vi har fått in över 500 medlemsansökningar sedan 19 augusti. Det känns i hela partiorganisationen att vi jobbar hårt och rätt.

Låt oss använda den kraften till att säkra en rödgrön valseger. Vi behöver en ny regering – och en ny politik.

Anki Ahlsten
Partisekreterare