Tillsammans för klimatet: manifestation 29/11 i Stockholm

Syntolkning: Text med information om plats och tid för manifestationen. Se infotexten nedan.
Syntolkning: Röd bakgrund, vit text med information om plats och tid för manifestationen. Se infotexten nedan.
”Vår generation är den första som kan utrota fattigdomen. Och vi är den sista som kan stoppa klimatförändringarna.” Ban Ki-Moon, FN:s generalsekreterare. Med miljöprofessor Johan Rockström: ”Löser vi inte klimatfrågan lever vi snart i ett permanent världskrig – med planeten som fiende.”

Var med du också och gör världens största klimatmanifestation för att trycka på våra beslutsfattare för en omställning till en hållbar värld.

(For english version please see further down.)
KlimatSveriges hemsida med alla klimatmanifestationer i landet: www.klimatsverige.se.
På Facebook, Twitter och Instagram: @KlimatSverige #klimatet29nov2015#climatemarch
Den franska klimatrörelsen, som inte längre får hålla sin stora klimatmarsch, uppmuntrar alla oss andra att demonstrera för dem: #march4us

Den 29 november, dagen innan FN:s klimattoppmöte COP21 börjar i Paris, planeras över 2300 manifestationer i fler än 170 länder. Miljontals människor kommer att göra sina röster hörda för ett ambitiöst, hållbart och rättvist klimatavtal. I Stockholm arrangeras klimatmanifestationen ”Tillsammans för klimatet” på Norra Latins skolgård i Stockholm (vid Norra Bantorget).

Klockan 13.00 går artister och talare på scenen vid Norra Latins skolgård. Klockan 15.00 gör vi en Global Climate March genom Stockholm city till Mynttorget.

Norra Latins skolgård, kl 13.00 – 15.00 (tiderna är ungefärliga):

Talare:
Anders Wijkman, ordförande, Miljömålsberedningen
Annika Jacobson, chef för Greenpeace Sverige
Svante Axelsson, generalsekreterare, Naturskyddsföreningen
Eva Brunne, biskop, Svenska kyrkan
Johan Lindholm, ordförande, Byggnads
Bo Forsberg, generalsekreterare, Diakonia
Carmen Blanco Valer, Latinamerikagrupperna
Alva Snis Sigtryggsson, Fältbiologerna

Musikartister: Stefan Sundström, Artymove, Adam Chiapponi, Sounds Like Moving och Samson For President
Spoken word: Ruth Alice, Nina Rashid och Makda Embaie

Konfrencierer:
Ruth Alice Aniansson, talesperson för Klimataktion, skådespelerska
Samuel Jarrick, operasångare

Kl 13-15 SKYLTVERKSTAD pågår på Norra Latins skolgård. Stora och små är varmt välkomna! Vi har begränsat med materialt, så ta gärna med kartong och pinne. Du kan också förbereda din skylt hemma.

Kl. 15.00 – 16.00: Global Climate March från Norra Latin genom city med avslutning vid Mynttorget (bredvid Riksdagen).

Kl 16.00 Talare Mynttorget:
Mattias Goldmann, vd Fores
Martin Viredius, klimatutredare, Transportarbetareförbundet
Johan Ehrenberg, chefredaktör, ETC
m. fl.

Konfrencier Mynttorget: Jonas Bane, talesperson för Klimataktion, skådespelare

Våra mål är:
– Att Sverige går före i klimatomställningen
– Klimaträttvisa nu
– Gröna jobb – Hållbar framtid
– Fossilfritt samhälle & 100% förnybart 2030

Manifestationen arrangeras av nätverket KlimatSverige i samarbete med ett stort antal organisationer, miljöorganisationer, kyrkor m.m. Det är öppet för alla och religiöst och partipolitiskt obundet. För mer information och för att hitta fram till det 20-tal manifestationer som görs på olika orter i Sverige, läs här: www.klimatsverige.se.

Vill du engagera dig i manifestationen? Vill din organisation delta?
1. Sprid ordet! Dela eventet och bjud in dina FB-vänner till eventet. Var aktiv i sociala medier och prata om klimatutmaningen och de stora globala manifestationerna den 29 november.
2. Allt arbete görs ideellt och det behövs fler volontärer. Vill du vara med i arbetet? Kontakta den arbetsgrupp som du vill engagera dig i, här finns kontaktinfo: https://klimatsverige.se/vill-din-organisation-stodja-vill-du-hjalpa-till/
3. Vill du anmäla en grupp eller en organisation till manifestationen/demonstrationen, kontakta Linda Grolander: [email protected].
4. Vill du delta i kommunikationsarbetet, kontakta Pontus Björkman: [email protected].
5. Vill du hjälpa till att sätta upp affischer eller dela flygblad? Du kan ladda ner våra affischer och flygblad längst ner på denna sida: https://test.klimatsverige.se/vill-din-organisation-stodja-vill-du-hjalpa-till/
6. Vi hoppas att det här ska bli en bred rörelse i Sverige. Är du aktiv i en förening, föreslå att den går med i Klimatsverige. Kontakta Linda Grolander: [email protected].

Vill du hitta manifestationer på andra platser än Stockholm?
”Tillsammans för klimatet” och många andra manifestationer den 29 november finns på Avaaz webbplats: https://secure.avaaz.org/en/event/globalclimatemarch/

Together for the Climate

”Tillsammans för klimatet” (Together for the Climate) is a climate rally and march which will start on the 29th of November on Norra Latins schoolyard in Stockholm. It is part of the global climate march which will take place in cities and towns around the world – marking the start of COP 21, the United Nations’ climate negotiations in Paris.

Speakers at Norra Latin:
Anders Wijkman – Chairman Miljömålsberedningen (Environmental Objectives Commission)
Annika Jacobson – Director of Greenpeace Sweden
Svante Axelsson – General secretary Naturskyddsföreningen
Eva Brunne – Bishop (Church of Sweden)
Johan Lindholm – Chairman Byggnads (trade union for construction workers in Sweden)
Bo Forsberg – General secretary (Diakonia)
Carmen Blanco Valer – Latinamerikagrupperna
Alva Snis Sigtryggsson – Fältbiologerna

Artists: to be announced at www.klimatsverige.se

13:00: Rally at Norra Latin schoolyard with speeches and music
15:00: Climate demonstrations from Norra Latin, through the city, finishing with a rally at Mynttorget with speeches.

Speakers at Mynttorget:
Mattias Goldmann, CEO Fores
Martin Viredius, Transport (trade union for transport workers in Sweden)
Johan Ehrenberg, CEO ETC

Together for the Climate (Tillsammans för klimatet) is arranged by Climate Sweden Network (KlimatSverige) in collaboration with a large number of organisations, climate groups, churches etc. For more information, go to www.klimatsverige.se

Do you want to be a part of Tillsammans för klimatet/The Climate March?
1. Spread the word! Share the event, invite your Facebook friends to the event. Raise awareness of the climate challenge we all face and of the global peoples’ climate march on the 29th of November.
2. You can volunteer! All the work to arrange the event is done on a voluntary basis, and we need more volunteers. Contact Anders Berndes ([email protected]) to be a part of the team.
3. If you would like your group or organisation to be a part of the march please contact Jonas Bane ([email protected])
4. You can be a part of the communications team, contact [email protected]
5. We want this to be a climate movement for the whole of Sweden. If you are active in an association, we suggest that you connect to KlimatSverige Contact: Linda Grolander, [email protected].

Would you like to find a demonstration in a town or city other than Stockholm? You can find ”Tillsammans för klimatet” (Together for the Climate) and a list of all the demonstrations planned worldwide at https://secure.avaaz.org/en/event/globalclimatemarch/ Visa mer

(Hela denna text är kopierad från beskrivningen av evenemanget på Facebook. Länk)