Kongress

Rapport från kongressen, del 1

13174101_610521212436135_1852705819122013400_n
Syntolkning: Delegationen från Storstockholm på kongressens scen, på skärmen bakom vit text på röd bakgrund ”Tillsammans gör vi skillnad. Vänsterpartiets 41:a kongress”. Saknas: Veronica Kallander.

5 till 8 maj 2016 höll Vänsterpartiet sin 41:a kongress i Örebro.  Det som beslutades på kongressen kommer presenteras i flera inlägg där vi redogör i stora drag vad som beslutades. Vänsterpartiet Haninges representanter var Samuel Skånberg, ledamot i kommunfullmäktige,  och jag, Carina Wellton, ordförande för föreningen i Haninge. Vi delade på uppdraget som föreningens representanter genom ett planerat byte halvvägs i programmet. Samuel hade ansvar för motioner till ekoeko-programmet och motioner till det nya partiprogrammet. Jag ansvarade för de allmänna motionerna och organisations- och stadgemotioner. Inför kongressen hämtade vi på ett medlemsmöte in medlemmarnas synpunkter för hur föreningen skulle förhålla sig i olika frågor. Vi var även på ett flertal förträffar som distriktet anordnade. Då kongressen behandlade runt 700 motioner blir inläggen om kongressen här sammanfattningar av det som beslutades. Vill ni veta exakt vilka beslut som togs under kongressen så går ni in här.

Förutom det sedvanliga ombudsuppgifterna, följa debatten och rösta, tog både Samuel och jag chansen att plädera för personval och för motioner i talarstolen. Utöver det så har vi båda haft träffar inom våra respektive nätverk – Miljönätverket och Funkisnätverket. Båda nätverken har varit mycket aktiva inför och under kongressen och fick igenom många bra beslut. Mer om det i senare inlägg.

Kongressen var mycket intensiv och bjöd på många bra debatter i kamratlig ton. Även om vi inte alltid tycker likadant så upplevde vi att det var en mycket respektfull stämning och att partiet därför har högt i tak. En kan inte vinna alla strider men vi sluter upp bakom och accepterar de majoritetsbeslut som tas. Vissa frågor kanske tycks irrelevanta, några driver vi redan och andra var inte mogna att tas vidare just nu.

Syntolkning: Foto på ledamöterna i sina bänkar i kongresshallen och predidiet på scenen.
Syntolkning: Foto på ledamöterna i sina bänkar i kongresshallen plus precidiet och talarstolen på scenen. Foto: Samuel Stollentuna

Nedan följer de personval som kongressen gjorde:

Jonas Sjöstedt omvaldes som partiorförande. Se hans avslutningstal där han sammanfattar kongressen och partiets väg framåt här.

Ny Partistyrelse:

Ordinarie ledamöter
Ulla Andersson
Brittis Benzler
Pål Brunnström
Rossana Dinamarca
Aron Etzler
Ida Gabrielsson
Hanna Gedin
Christina Höj Larsen
Birger Lahti
Kaj Raving
Karin Rågsjö
Mia Sydow Mölleby

Tidigare ersättare, nu ordinarie ledamöter
Madeleine Nyvall

Marjan Garmroudi (nyval)
Arijan Kan (nyval)
Eva-Lena Öman (nyval)

Valda till Vänsterparitets programkommission:
Lisa Ahlqvist, Hanna Cederin, Javiera Cifuentes, Feline Flodin, Susanna Göransdotter, Anders Neergaard, Mats Olsson, Stefan Schedin samt Christina Snell-Lumio

Valda till Vänsterpartiets valberedning:
Ingrid Burman, Håkan Eriksson, Mohibul Ezdani Khan, Grith Fjeldmose, Åsa Gyberg-Karlsson, Anna Hövenmark, Lotta Lagnander, Nisse Sandqvist, Martina Skrak, Morgan Svensson samt Jeanette Velander.

/ Carina Wellton