Hållbarhet

Cykelsituationen i Haninge

Cykel! Alla pratar om det men vad gör vi egentligen för att fler ska cykla?

Att vi måste minska våra utsläpp av växthusgaser har alla förstått vid det här laget. Naturvårdsverket säger vi måste komma ner på en nivå på 1-2 ton koldioxidekvivalenter per person och år. Idag ligger vi på 11 ton!

2/3 av utsläppen kommer från hushållens konsumtion. De största posterna är

• livsmedel
  • boende
  • transport

Det är alltså till stor del de här tre områdena vi bör rikta vår uppmärksamhet när vi vill minska våra utsläpp.

Vi har tidigare skrivit om vikten av hållbara livsmedel, vilket innebär mer vegetariskt och ekologiskt. (Det går att komma ner till 1/6 av matens klimatpåverkan om vi skulle ställa om till vegansk kost jämfört med dagens kost med mycket kött och andra animalier).

Vi har ofta tagit upp behovet av fler hyresrätter. Den genomsnittliga uppvärmningsytan är lägre per hushåll i flerbostadshus jämfört med småhus och uppvärms ofta av fjärrvärme. Hyresrätter blir därmed klimatsmarta. (De kan göras ännu mer klimatsmarta genom att byggas i trä och ha solceller och solpaneler på taken). Vänsterpartiet vill att Haninge bostäder också ska bygga kollektivhus med hyresrätter.

Då har vi transporten kvar. I Haninge står transporten för 2/3 av utsläppen i kommunen. Det går att sammanfatta enkelt:

• Gå mer, cykla mer, åk mer kollektivtrafik
  • Åk mycket mycket mindre bil (helst inget alls)

I Haninge åker vi mycket bil. Stockholms läns landsting gör återkommande resevaneundersökningar. Där kan vi se färmedelsfördelningen (genomsnitt för veckan) över de olika transportmedlen. I Haninge står bilen för 54%! (Snittet i länet är 41% och är lägst i Stockholm innerstad på 16%). Cykeln står för 3%.

Kritik har riktats mot att Haninge kommun inte följer den regionala cykelplanen: bredden för cykelstråk är mycket smalare än vad den regionala cykelplanen anger som god standard för ett regionalt cykelstråk, gående och cyklister separeras inte och att kommunen inte tar höjd för att öka cyklingen.

Däremot så gör kommunen en del bra saker. Ett exempel är den cykelutlåning som införts vid Kulturhuset i Handen. Där kan invånare låna cyklar i några timmar. Det har varit uppskattat enligt personalen och det ska bli intressant att se vad nästa steg blir.

Det finns en cykelplan för Haninge som togs fram 2010. Det är dags att uppdatera den nu. Då är det viktigt att vi tar ett helhetsgrepp och ser till att den går i linje med den regionala cykelplanen så att vi kan öka förutsättningarna för cykling vilket förhoppningsvis leder till att fler väljer att ta det klimatsmarta valet.

För att veta hur det går med uppdateringen av cykelplanen och hur kommunen jobbar med cykling så skickade vi i Vänsterpartiet in en interpellation som ni kan läsa nedan.

Interpellation om Haninges cykelplan

Kommunens cykelplan antogs 2010 och sträcker sig över 20 år. Där står vilka satsningar som planeras att göra och hur mycket de beräknas kosta.

En handlingsplan togs fram för de första åren, 2011-2015, och efter det föreslås att cykelplanen uppdateras. Det är med andra ord dags för en uppdatering.

I cykelplanen framgår det vad Haningeborna tycker om cykelvägarna. Önskemål som flest framfört är cykelväg till Årsta havsbad, till Dalarö samt cykelväg längs med Torfastleden. Kommunen har fört samtal med barn och ungdomar på fritidsgårdar också. Önskemål som ofta återkom var cykelställ vid kommunens badplatser, bättre asfalt på cykelvägarna och mer belysning. Högst prioritet i cykelplanens åtgärdslista fick ny cykelväg längs med Torvallavägen, Sleipnervägen och Söderbymalmsvägen. Fler dialoger med barn från Jordbro, Västerhaninge och Tungelsta efterlyses.

Haninge kommun har fler antal döda och svårt skadade i trafiken jämfört med andra kommuner i länet, sett till antalet invånare. Hastigheterna är betydligt högre än acceptabelt där oskyddade trafikanter ska korsa biltrafikens huvudnät. Vikten av separata gång- och cykelvägar eller bilfria vägar är stor.

I det 37 sidor långa dokumentet står det bara på ett ställe om pumpar:

“Vid viktiga målpunkter, exempelvis pendeltågsstationer, bör tillgång till cykelpumpar finnas. “

I hela Brandbergen finns ingen cykelpump. Den närmaste pumpen är på Circle K. Om jag har fått rätt information så är det flera andra kommundelar där cykelpump inte finns. Det bör finnas centralt i tätorten åtminstone en cykelpump.

I Örebro kommun och många andra kommuner finns så kallade cykelbarometrar, som visar antalet passerande cyklister. Där finns också möjlighet att pumpa cykeldäck. Användandet av cykelbarometrar är ett sätt att synliggöra cyklandet och ger service till cyklister.

Åsikter från invånare som cyklar är oerhört värdefullt och visar om kommunen är på rätt väg, om insatserna hjälper cyklisterna och kan bidra till att fler cyklar. Därför är det en god idé att inrätta ett cykelråd som kan ta tillvara de åsikter och erfarenheter som finns.

När jag frågade personalen på Kulturhuset så har cykelutlåningen varit uppskattad av många. Det som var negativt var tiden att lånetiden för cykeln var för kort enligt många. Om det hade funnits fler platser att låna cyklar på hade fler möjligheter öppnat sig, dels så skulle fler kommundelar få tillgång till cykelutlåning och dels så skulle lånarna kunna låna på ett ställe och lämna på ett annat. Om det skulle finnas ett cykellämningsställe i Tyresta så skulle det kunna få fler att ta cykeln ut till Tyresta och bussen tillbaka om det är för jobbigt att cykla tillbaka. I nuläget är det nog många som skippar cykel helt för att det är för jobbigt.

Kommunen som arbetsköpare har stor möjlighet att påverka och uppmuntra sina anställda att cykla mer.

Därför vill jag ställa följande frågor till stadsbyggnadsnämndens ordförande Göran Svensson (S)

1. Hur mycket av handlingsplanen 2011-2015 har genomförts?
  2. Finns det planer på att göra om vägar i central tätort till bilfria gator?
  3. Har det hållits fler dialogmöten med invånare i frågan?
  4. När planeras en uppdatering av cykelplanen?
  5. Avser kommunledningen att det ska finnas minst en offentlig cykelpump i varje tätort i kommunen?
  6. Hur ser planerna ut för att sätta upp fler cykelpumpar i kommunen?
  7. Hur ser kommunledningen på att sätta upp cykelbarometrar?
  8. Avser kommunledningen på att inrätta ett cykelråd?
  9. Hur ser nästa steg i utlåningen av cyklar vid Poseidons torg ut?
  10. Planeras det fler platser där invånare ska kunna låna och lämna cyklar?
  11. På vilka sätt uppmuntrar och underlättar Haninge kommun sina anställda att ta cykeln

Samuel Skånberg, Vänsterpartiet Haninge