Fokusmöte om skolan 20 april, del 2

Syntolkning: Foto från ett klassrum. Sex, sju elever från lågstadiet sträcker ivrigt upp handen. I bakgrunden anas läraren och en stor griffeltavla.

Torsdag 20 april ses vi i Jordbro på fokusmöte om skolan. I höstas hade vi del 1 men då intresset för skolan är stort och ämnet brett hann vi inte klart. Skolchefen i Haninge, Mats Öhlin, kan den här gången vara med en längre stund än senast. Han kommer berätta om skolsituationen i Haninge. Hur många går ut med fullständiga betyg? Varför har Brandbergsskolan endast 34 procent behöriga lärare? Plus mycket, mycket mer. Kom och berätta din syn på skolan i Haninge och vad du tycker vi ska göra för att förbättra den så vi får en jämlik skola. Före mötet gör styrelsen ett besök på en Haningeskola för att få med sig personalens synpunkter. Senare i vår kommer vi även träffa lärarfacken. Allt detta gör vi för att inhämta information så vi gemensamt kan utforma vår lokala skolpolitik. Du som medlem är välkommen att delta i det arbetet!

Punkter vi kommer ta upp under kvällen:

1. Hur ser elevresultaten ut generellt för skolan i Haninge?

2. Elever som inte når kunskapskraven, ofta med funktionsvariationer av olika slag – hur arbetar vi med dessa? (Hur många kan det handla om i Haninge?) Hemundervisning eller inte?

3. Lärarsituationen

4. Brandbergsskolan – fakta om skolan, hur stöttar vi processen på bästa sätt?

5. Något om skolkommissionens förslag

6. Skolpengen och det fria skolvalet, konsekvenser för skolan i Haninge

7. Vinster i välfärden – exemplet Pysslingen, ev synpunkter på övriga privata aktiebolag inom skolan i Haninge

8. Skolan – vad driver V centralt, prioriterade insatser. Nytt skolpolitiskt program?

I mån av tid

9. Grundskola i Jordbro? Investeringsbehov i skolbyggnader framöver?

Plats: Jordbro Kultur- och föreningshus, Hurtigs torg 2, Jordbro. Sal: Rödluvan

Tid: kl 18.00-20.00 (20.30).

Vi bjuder på fika såklart.

Välkomna hälsar styrelsen!

/ Carina Wellton

PS. Några påminnelser:

1 Har du foton från din tid i Vänsterpartiet Haninge? Mejla dem snarast till Patrik Olofsson [email protected]. Har du inte digitala foton eller möjlighet att scanna in så ring 0739709791 så hämtar vi gärna fotografierna och ombesörjer det. Bråttom om fotona ska ha chans att komma med i vår jubileumsskrift.

2 Nästa vecka träffas vi och arbetar med den politiska plattformen. 26 april i Haninge.

3 Du kommer väl på 1:a maj? Stort firande då vi fyller 100 år i år, klä dig i 40 eller 50-talskläder om du vill.

4 Vänsterpartiet 100 år 13 maj. Seminarier på ABF och releasefest för bok om kvinnorna i partiet.

5 Brandbergsfestivalen 6 juni. Vi ställer ut och avslutar terminen med en pick-nick.

För detaljer se kalendariet.  DS.