Vänsterpartiet Haninge

Tillsammans är vi starka

Bor du också i förorten eller har vänner och släktingar här? Blir du också förbannad när media dag efter dag skriver om allt skit som händer här men bara ger en notis åt all misshandel, hot och våldtäkter som händer inne i stan? Blir du förbannad på att politiker lägger ner fritidsgårdar och satsningar på ungdomsarbetslöshet och sen pratar om att gå in med militär när det blir oroligt? Tycker du det är hyckleri när högerpolitiker kan skriva spaltmeter om svenska värderingar och om vikten av att ”ta i med hårdhandskarna” när missbruket syns i förorten men säger inte ett pip när det visar sig att det är överklassens barn som knarkar mest och som finansierar knarkhandeln?

Tycker du det är sjukt att högavlönade politiker pratar om att sänka din lön medan de aldrig skulle klara av att själva leva på en så låg inkomst? Tycker du det är falskt att prata om segregerade områden bara för att det bor många från arbetarklassen och som är första generationens svenskar medan de rika villaområdena är helt ”off limits” för de som inte har råd att ta massiva lån? Tycker du också att det är rätt så talande att samma politiker som vill höja din hyra och sänka din lön väldigt sällan är granne med dig? Tycker du att det är hyckleri att prata om att lösa bostadssegregationen genom att bara bygga bostadsrätter i ditt område som du inte har råd med utan att bygga billiga hyresrätter i villaområdena?

I så fall har du och jag mycket gemensamt.

Jag ser ett samhälle där det går bra för vissa men sämre för de flesta, ett samhälle där klyftorna har ökat snabbt. Jag träffar många som vill ha ett annat samhälle, ett samhälle där solidaritet och jämlikhet är grunden. Där din livslängd inte ska bero på var du bor eller hur mycket pengar du har i plånboken. Där alla människor är lika mycket värda. Där du inte behandlas på annat sätt för att du har en annan hudfärg än de flesta i tidningarna. Där du inte behöver vara rädd för att rasistiska politiker vill kasta ut dig ur landet.

Jag stod utanför Brandbergens centrum i förrgår och delade ut flygblad. Då kom det fram två flickor i 10-årsåldern. De frågade mig om det var sant att det fanns partier som ville kasta ut dem för att de var födda i ett annat land.

Vad svarar man på en sådan fråga? Sådana frågor ska inte barn behöva tänka på. Min systerdotter i Örebro med två etniskt svenska föräldrar behöver inte oroa sig över om hon får vara kvar men mina grannar i Brandbergen gör det. Det är där vi är idag.

På väg till Brandbergens centrum

Men det behöver inte vara så här! Vi kan vända det här!

Sverige kan återigen bli världens mest jämlika land med lika möjligheter för alla. Vi har sett högerextremismen ökat förr men också att den minskat. Vi kan bekämpa rasism och minska klyftorna!

Vänsterpartiet vill inget mindre än allas frihet. Så står det i vår valplattform och det är grunden för den politik vi för.

Vi bedriver en politik för att minska klyftorna. Vi lämnar inte över samhällsutvecklingen åt marknaden. Vi ser till att det finns skola, bostäder, fritidsgård, vårdcentral, apotek och butiker överallt, inte bara inne i stan. Vi ser till att det ska finnas aktiviteter för unga, fältassistenter, närpolis och satsningar på att få unga i arbete istället för att skapa en rekryteringsgrund för kriminella gäng.

Vi står upp för rätten till asyl och vi har inte svajat när rasistiska vindar har blåst som andra partier som har anpassat sin retorik till det rasistiska partiet Sverigedemokraterna. Vi fortsätter stå upp för allas lika värde.

Det är när vi tillsammans bygger samhället som det blir starkt. Det är när vi tar hand om varandra och stöttar varandra när vi behöver det. Att de som kan hjälpa till mer också gör det. För även om det är en sliten fras, så är den lika sann idag som den var när arbetarrörelsen byggde Sverige jämlikt för 100 år sen:

Tillsammans är vi starka!

/Samuel Skånberg, boende i Brandbergen och är kandidat till kommunfullmäktige för Vänsterpartiet

Bilder av Brandbergen som inte syns lika ofta i media men som jag tänker på när jag tänker på Brandbergen