Årsmötet 26 februari

Den 26 februari gick Vänsterpartiets årsmöte 2023 av stapeln på Haninge kulturhus.
Ett tjugotal medlemmar samlades för att slå fast verksamhetsplan, gå igenom verkamhetsberättelse, ekonomisk redovisning, lyssna på kommunala gruppens-, och revisorernas rapporter, ta ställning till valberedningens förslag och välja styrelse m.m.

August Flensburg från distriktsstyrelsen för Vänsterpartiet Storstockholm ledde mötet.

Under 2022 har föreningens stora fokus varit valrörelsen, och under året genomfördes flygbladsutdelningar, torgmöten och valupptakt på Vegabaren. Vi hade även ett uppskattat öppet möte om Rojava, Turkiet och Nato samt flera samarrangemang med ABF och Socialdemokraterna. Bland annat ett författarsamtal med Lina Stenberg- ”Feminism på riktigt”, och ”Muslimsk Girlpower” med journalisten och författaren Sarah Delshad.

Det kommande året

Verksamhetsåret 2023 kommer, till stor del att präglas av att göra så mycket motstånd som möjligt
mot det högernationalistiska styret i kommunen, och att ytterligare stärka föreningen genom lokalt engagemang.

Under mötet beslutade vi om en verksamhetsplan för 2023 där vi, under året kommer att fokusera på tre huvudfrågor: Skolan, Äldreomsorg/vård/region och Klimat.
Vi bestämde också att bilda en feministisk grupp som kommer att genomföra en studiecirkel i feminism under året.

Vänsterpartiet har vuxit i Haninge, vi gick framåt i valet och utökade våra mandat i kommunfullmäktige. Vår respresentation i nämnder är likaså den största vi någonsin haft. Efter valet har vi också sett en stor tillströmning av nya medlemmar till partiföreningen. Vi hoppas att många nya medlemmarna kommer vilja aktivera sig och vara delaktiga i  arbetet med att utveckla vår verksamhet.

Vi är väldigt glada att så många valt att gå med, och att vi är starkare än någonsin i Haninge!

Val till förtroendeuppdrag

Årsmötet valde, med tillägg av en ytterligare revisor att godkänna valberedningens förslag.
De nya förtroendevalda i föreningen är följande:

Ordförande: Patrik Olofsson (omval)
Vice ordförande: Katherine Alcantara (nvval)
Kassör: Margareta Ekström (omval)
Sekreterare: Andreas Falk (nyval)

Ordinarie ledamöter: Margareta Ekström (omval), Göran Johansson (omval), Katherine Alcantara (omval) och Cynthia Gomez (nyval- tidigare suppleant)
Suppleanter i styrelsen: Dali Kovacevic (nyval), Andreas Falk (nyval), Sofia Abukar(nyval) och Petar Kotljarevski (tidigare ordinarie)

Revisorer: Jenny Kindberg (nyval) och Anne-Catrin Eneroth (omval)

Valberedning: Punkten bordlades till ett senare medlemsmöte.