Vänsterpartiet Haninge

Vänsterpartiet vill stödja föreningslivet i Haninge. Haningealliansen sätter hinder på vägen!

Vänsterpartiet anser att Haninge kommun ska underlätta för föreningar att kunna bedriva idrotts- och kulturföreningsverksamhet. Verksamheter som våra invånare, och framförallt barn och unga, ska kunna nyttja för möjlighet till en meningsfull fritid.

Slut med partnerskapsavtal

När Haningealliansen tillträdde skred de direkt till verket och raserade partnerskapsavtalen. Avtalen har hittills varit ett fint långsiktigt stöd för många föreningar i Haninge. Vidare döljer Haningealliansen detta genom att införa mindre och tydligt riktade bidrag. Dessa förändringar försvårar för föreningar att ta kunna del av dessa. Vi i Vänsterpartiet har hela tiden varit starkt kritiska mot att ta bort partnerskapsavtalen. Avtalen de har möjliggjort för väl fungerande föreningar att bedriva meningsfulla aktiviteter som kommit många invånare till godo.

Ta vara på föreningslivet för ungdomarnas skull

Vänsterpartiet vill satsa mer på föreningslivet och vi anser att det är nödvändigt att ta till vara på de goda krafter som finns i föreningarna i Haninge. Tyvärr har vi inte medhåll från Haningealliansen och vi ser redan nu exempel på hur deras politik drabbat flera ideella föreningar som tidigare har kunnat tillhandahålla lustfyllda och meningsfulla aktiviteter för Haninges barn och ungdomar.

Haningealliansen säger nej till mer tillgänglig ridning och kampsport

Skutans gård har blivit upphandlad och nu har Ridklubben Mulen, som i många år huserat där och tillhandahållit ridning och andra aktiviteter för barn, fått mer krav (som i många fall är obefogade) som gör att de kommer möta stora utmaningar för att fortsatt kunna bedriva sin verksamhet. Ett annat exempel är Haninge Boxningsklubb som också fått sitt partnerskapsavtal upprivet. Haninge Boxningsklubb har sedan 60-talet fungerat som en samlande punkt för ungdomar i Brandbergen och sysselsatt ett stort antal unga med givande och meningsfulla aktiviteter.

I Idrotts, Kultur och Fritidsnämnden den 24 april tilldelades Haninge Boxningsklubb 50 000 kr i bidrag. En summa som knappt täcker en tiondel av vad de hade behövt. Vänsterpartiet vill stötta Haninge Boxningsklubb med mer medel för att kompensera för vad kommunens neddragningar kommer innebära för att de ska kunna fortsätta göra ett så fint arbete för våra ungdomar i Brandbergen och dess närområde. Dock är vi tyvärr rätt ensamma om den hållningen i politiken i Haninge kommun.

Bild från Haninges boxningsklubb

Vänsterpartiet fortsätter kampen för Haninges föreningsliv

Vi i Vänsterpartiet vill verka för långsiktiga stöd till föreningar som bedriver meningsfulla aktiviteter vilket kommer många invånare till godo. Vi är stolta över Haninges föreningars engagemang och kommer trots motstånd från Haningealliansen att fortsätta arbeta för att ge våra barn och ungdomar i Haninge möjlighet till en meningsfull och rik fritid!

Anders Lind, Vänsterpartiet, ledamot Idrotts, Kultur och Fritidsnämnden

Cynthia Gomez Rojas, Vänsterpartiet, ersättare Idrotts, Kultur och Fritidsnämnden

Petar Kotljarevski, Vänsterpartiet, gruppledare.

Sevim Celepli, Vänsterpartiet, vice gruppledare.

Åsa Levin, Vänsterpartiet, ordförande.