Haninges äldre – Kommunledningens nästa offer?

Pandemins långvariga konsekvenser

Fem år har gått sedan Covid-pandemin började. Många delar av samhället stängde ner och vissa särskilt utsatta grupper drabbades allra hårdast.

Dagverksamheter för äldre och funktionshindrade begränsades och på särskilda boenden och vårdavdelningar infördes totalt besöksförbud. Äldre och funktionshindrade i egna hem isolerades  mer än någonsin. Samtidigt såg vi hur priserna på mat och annat i samhället sköt i höjden.

Trots att samhället nu har öppnat upp igen lider vi fortfarande av pandemins konsekvenser.
Ojämlikheterna i hälsa har förstärkts och de grupper som redan före pandemin hade högre risk för ohälsa har drabbats mest.

Slår hårt mot äldre och utsatta grupper

Efter maktskiftet för två år sedan har Haningealliansen (M, L, KD med stöd av SD) tryckt gasen i botten för att snabbt montera ner viktiga samhällsinsatser i Haninge. Vi ser hur föreningslivet, bostadsmarknaden, civilsamhället och  barnomsorgen i Haninge påverkas negativt. Kvinnojourens skyddade boende har tvingats bomma igen, den personliga assistansen har privatiserats, skolor och förskolor har stängts och verksamheter tvingas till nedskärningar för att klara kommunledningens krav på effektiviseringar.

Avveckling av dagverksamhet ökar isoleringen bland äldre

Nu verkar kommunledningen ha utsett sitt nästa offer, Haninges äldre.

Bland annat ska dagverksamhet för äldre med allmän inriktning avvecklas från och med oktober.  En insats som ger den äldre rätt till anpassningar efter stödbehov. Dagen är planerad, det finns hjälpmedel, vilrum och en personalstyrka som räcker till.  Även resor till och från dagverksamheten ingår.

Nu förväntas de äldre utan demens att klara detta på egen hand. De ska själva planera och bekosta resan till och från träfflokaler som finns på olika platser i kommunen.

Framöver förväntas träfflokalerna ha beredskap att ta emot ett okänt antal besökare med olika stödbehov. Om personalstyrkan inte räcker till förväntas hemtjänsten kunna kliva in med förstärkning på kort varsel. En hemtjänst som ofta redan är underbemannad och lidande.

Digitala matinköp för äldre: Effektivisering eller försämring?

Nyligen togs också beslutet om att införa digitala matinköp som insats i hemtjänsten. Detta tar bort möjligheten för de äldre att få gå i en affär tillsammans med personal. De kan inte längre välja de tomater som ser godast ut, eller leta efter nedsatta priser i mataffären för att hålla kostnaderna nere. Vid digitala matinköp tillkommer  leveranskostnader, och priserna är oftast högre än i matbutiken. För fattigpensionärer extra kostnader som dessa vara avgörande. Kommunledningen jublar dock eftersom digitala matinköp tar mindre tid än att handla i butik, vilket gör att de äldre får en kortare insats från personalen som ska stödja dem.

Försämrad äldreomsorg och arbetsmiljö

I veckan fick personal på kommunala äldreboenden i Haninge information om försämringar i arbetsmiljön och ytterligare nedskärningar. Färre personal ska framöver klara av att ge våra äldre stöd, och Kommunledningen verkar inte ha något intresse av att lyssna till fackförbunden, personalen eller brukarna själva. De är istället inställda på att montera ner och sälja ut så stor andel som möjligt av äldreomsorg som idag bedrivs i kommunal regi.
Med ursäkten att verksamheterna har för stora underskott i den budget som de själva lagt, med vetskapen om att den egentligen inte kommer täcka verksamhetens verkliga kostnader.

Nedskärningar för de många, höjda arvoden för de få

Samtidigt som nedskärningarna genomförs ute i de kommunala verksamheterna, höjer Haningealliansen årligen sina egna arvoden och budgeterar för en skattesänkning 2025. Pengarna ska alltså inte gå till kommunens invånare utan ner i ledningens egna fickor.

Det är nu samhället måste ta sitt ansvar för att motarbeta vidare isolering av särskilt utsatta grupper. Ansvaret är både ett mellanmänskligt ansvar, men också ett ekonomiskt. Utan det riskerar människor att bli ännu sjukare både psykiskt och fysiskt, och än mer utsatta. Konsekvenserna av detta är stora kostnader såväl för den egna individen som för samhället.

Vänsterpartiet Haninge: En värdig ålderdom för våra äldre

Som Liberalernas partiledare Johan Persson sade  ”När man går till val säger man en sak innan valet. Sen genomförs valet, så säger man en sak också efter valet.”

Det summerar även kommunledningens arbete ganska bra.

I vårt eget budgetförslag vi lämnade in i våras föreslog vi bland annat att Haninge kommun skulle erbjuda sommarkollo för seniorer för att minska isolering för våra äldre och bidra till bättre livskvalitet och hälsa.

Vi i Vänsterpartiet Haninge står vi fast vid våra ord i alla lägen. Våra äldre ska prioriteras och förtjänar en värdig ålderdom.

Dela den här sidan: