Bostäder

Vänsterpartiets syn på planen att bygga i Söderbyskogen

Det finns en detaljplan gällande Söderbyskogen (Söderby huvudgård 2:1) som har varit ute på samråd. Området är planlagt sedan 1977 för bostadsändamål. Kommunen äger marken.

Inventeringsområde

Boende i området har protesterat mot att det nu finns planer på att exploatera i skogen över huvud taget. De har en hemsida där de presenterar sina tankar. De har också samlat in namnunderskrifter mot att exploatera i skogen.

Vad är Vänsterpartiets inställning?

För oss i Vänsterpartiet finns det flera viktiga saker att tänka på:

• Att bevara stadsnära skog för rekreation
  • Att bevara biologisk mångfald och naturvärden
  • Att gröna korridorer bevaras
  • Att bygga klimatsmarta hyresrätter till rimliga hyror
  • Att motverka boendesegregation och verka för att blanda upp människor
  • Att Haninge Bostäder bygger fler hyresrätter i egen regi
  • Att gynna kollektivtrafiken och minska utsläppen från transporter i kommunen
  • Att lyssna på invånare
  • Att se till hela kommunens bästa

Biologisk mångfald och naturvärden

I och med den aktuella detaljplanen har en naturinventering gjorts av området.

I sammanfattning står det:

Området har en fungerade spridningslänk norrut till barrskogen i Norrby. Området är därför ekologiskt funktionellt även på en regional skala.

Landskapsanalysen (med fokus rekreationsvärden) visade att området är mycket betydelsefullt som rekreationsområde med tanke på de många och breda stigarna som finns i området. En mängd upplevelsevärden registrerades som exempelvis grillplats, utsiktsplatser, kojor och bord.

Sammantaget visar undersökningen att skogsområdet i Norra Söderby både har höga naturvärden och rekreationsvärden och att stor hänsyn bör tas för att bevara dessa värden i möjligaste mån och för att bibehålla ekologisk funktionalitet för barr- och blandskogsnätverket i Haninge kommun. Hänsyn kan tas genom en väl anpassad lokalisering av husen utifrån naturvärdesobjekten, naturvårdsarter och de inmätta naturvärdesträden. Gamla träd och död ved bör sparas i så stor utsträckning som möjligt. De träd som tas ned bör lämnas i skogen och existerande lågor som påverkas av planerna bör flyttas till en närliggande plats.

Vidare går att läsa att det finns spridningslänkar mellan skogsområdet i Norra Söderby och Norrby för barrskogsmesarna. Likaså västerut mot Länna och österut mot Vendelsö. Dock svag koppling söderut pga Nynäsvägen.

I och med att det inventerade skogsområdet i Norra Söderby visade sig både ha höga naturvärden samt uppfyller kraven för att vara reproduktionshabitat och aktivitetsområde för barrskogsmesar i barr- blandskogsnätverket blir effekten av bebyggelsen d.v.s. förlust av naturmark att naturvärden försvinner lokalt och att den regionala grönstrukturen försvagas.

Bild från naturinventeringen som visar vilka områden som har höga naturvärden

Under stycket rekommendationer går det att läsa:

För att kunna bevara en del av de höga naturvärdena, naturvärdesträden och naturvårdsarterna rekommenderas att den centrala runda byggnaden placeras längre norrut i området där naturvärdena är lägre. I övrigt kan mindre justeringar göras av huslokaliseringen så att så många naturvärdesträd som möjligt sparas. De träd som fälls bör lämnas i skogsmarken runtomkring så att mängden död ved ökar. Lågor som idag finns utspridda i området bör flyttas så att dessa kan bli kvar i området.

Som framgår av naturinventeringen skulle en exploatering av skogen enligt detaljplanen påverka naturvärden och biologisk mångfald negativt. Om exploatering ändå ska ske bör det ske längre norrut i området där naturvärdena är lägre.

Bygga blandat

Vi i Vänsterpartiet vill att alla ska kunna bo i kommunen. Plånbok ska inte avgöra om du kan få ett eget hem eller inte. Eftersom vi lever i ett samhälle där ekonomin är väldigt ojämlik så har inte alla råd att köpa sin bostad. Det är långt ifrån alla som kan köpa sig ett hus eller bostadsrätt. Därför är det väldigt viktigt att det finns god tillgång på hyresrätter till låga hyror. (Det kan så klart finnas större och finare hyresrätter till något högre hyror också för de som vill lägga pengar på det).

Vi i Vänsterpartiet ställde en fråga till stadsbyggnadsnämndens ordförande Göran Svensson (S) om hur det ser med hyresrätter i Haninge kommun. I Haninge har vi få hyresrätter. I hela kommunen har vi 24 %.

Vårt allmännyttiga bostadsbolag Haninge Bostäder har ett bestånd med få hyresrätter. Vi ligger långt under snittet för allmännyttiga hyresrätter i länet. I Haninge är det 25 lägenheter per 1000 invånare. Snittet i länet är 77 lägenheter per 1000 invånare.

Antal allmännyttiga bostäder per 1000 invånare. Haninge ligger i bottenligan

Vissa områden sticker ut med att ha noll eller nära noll hyresrätter i kommundelen men ändå ligger centralt. Norrby är ett sådant område. Där finns 0 % hyresrätter. (Vendelsö och Vendelsömalm är också sådana områden).

Det finns många nackdelar med boendesegregation. Bland annat så bidrar det till skolsegregation vilket påverkar elevers resultat.

Om det ska byggas något i Norrby så är det hyresrätter.

Om det skulle bli aktuellt med att bygga i Norrby så föreslår vi kollektivhus med små hyreslägenheter och gemensamma utrymmen för att bäst ta tillvara ytan. Husen bör byggas i massivträ och stammar och ledningar bör dras så att framtida omfattande renoveringar inte blir nödvändiga. Då bör Haninge Bostäder bygga i egen regi.

Bygga för minskade utsläpp

Två tredjedelar (2/3) av utsläppen i Haninge kommer från transporter. 54 % av resor sker i Haninge med bil. Det är viktigt att byggande sker på ett sätt som gynnar kollektivtrafik, cykling och fotgängare. Byggande ska inte ske så att det ökar trycket på vägarna, bidrar till köer och ger större utsläpp.

Vi måste drastiskt minska på vårt bilåkande!

Det måste finnas en plan för att kunna leda ut trafiken på ett bra sätt vilket inte innebär en stor ökning av biltrafik och som inte skapar trafikproblem.

Lyssna på invånarnas synpunkter och se till kommunens bästa

Det är självklart att lyssna på invånarna. Invånarna är oftast bäst insatta i hur politiska beslut kan ge direkta konsekvenser. Det är viktigt att vi lyssnar på alla våra invånare.

Vi i Vänsterpartiet träffade aktivisterna från skogenkvar.nu och lyssnade på deras synpunkter och farhågor.

Vi måste lyssna på alla våra invånare. Även de som inte är vana att tala för sig och kräva politiska åtgärder. Den här gången mobiliserade en grupp aktivister i Norby vilket är positivt. Men vi måste i framtiden också se till att lyssna på grupper i andra bostadsområden, även om de inte är lika vältaliga och organiserade.

Samtidigt måste vi se till invånarnas bästa. Om det är brist på bostäder måste vi försöka bygga mer. Om det är boendesegregation i kommunen måste vi lösa det. Om vi riskerar att värdefull skog hotas blir lidande så blir vi alla påverkade. Att bygga eller inte bygga i Norrby påverkar alltså kommunen som helhet.

Den aktuella planen

Vi är kritiska och tveksamma till den liggande detaljplanen. Det skulle drabba skogens naturvärden, minska möjligheten till rekreation för människor (speciellt barn) och samtidigt inte öka mångfalden i bostadsområdet.

För att vi ska vara beredda att bygga något alls vill vi först vara säkra på att biodiversiteten och spridningsvägarna i vår kommun bevaras. Vidare anser vi att det bara är aktuellt att det byggs i de områden där naturvärdena är låga och att det går att säkerställa att påverkan på miljön blir låg. Enligt naturinventeringen skulle det vara den norra delen som i så fall skulle vara aktuell under förutsättning att det går att flytta mossor och dylikt och att höga naturvärden bevaras. (Eventuella svårigheter med trafiken borde rimligen också vara lättare att lösa i den norra delen). En exploatering skulle hur som helst vara tvungen att vara mindre än den aktuella i detaljplanen då storleken på den aktuella detaljplanen kommer påverka skogen i för stor utsträckning, både naturvärden och rekreationsvärden.

Om vi skulle offra en del av skogen är det bara aktuellt om det byggs bostäder som verkligen går dit de behövs som mest. Det är inte aktuellt för oss om det byggs bostadsrätter och radhus som inte kommer alla till del och som bara kommer stärka boendesegregationen.

Så som den aktuella detaljplanen ser ut så säger vi bestämt nej.