Första Abdipriset går till nätverket StreetGäris

Nätverket StreetGäris tog idag emot det första Abdipriset för sitt viktiga arbete. Priset delas ut till minne av vänsterpartisten och ungvänstraren Abdirahim ”Abdi” Hassan som sköts till döds i Somalia 2013.

Pristagarna StreetGäris är ett nätverk där tjejer och kvinnor stöttar varandra och ger kraft genom systerskap. Motiveringen lyder:

”StreetGäris arbete visar att det går att vara både bred och intensiv, både högtflygande och vardaglig. Det visar att livet är större tillsammans. Det visar att allt från bokcirklar, demonstrationer och panelsamtal till fester och klädbytardagar, går att knyta ihop med en tydlig röd tråd: att stötta varandra och hålla ihop. Det här är precis den sorts saker Abdi brann för. Vi vill dela ut det första priset från Abdirahim Hassans minnesfond till StreetGäris, ett av de finaste exemplen på gräsrotsaktivism vi har sett.”

Prissumman på 20 000 kronor kommer från den fond till Abdirahim Hassans minne som instiftats av Vänsterpartiet, Ung Vänster, Vänsterpartiet Storstockholm och Ung Vänster Storstockholm. Priset delades ut i Husby, Stockholm av Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt och Vänsterpartiet Storstockholms ordförande Seluah Alsaati.

Priset

Streetgäris fick Abdipriset

– Jag tycker det är helt i Abdis anda, säger Vänsterpartiets ordförande Jonas Sjöstedt, som var på plats när det första Abdi-priset utdelades till organisationen…