Vänsterpartiet Haninge

Lär känna våra förtroendevalda – Niina Tütüncü

Vänsterpartiet växer – vi blir fler och fler! I Haninge växer medlemsantalet och våra mandat i kommunfullmäktige ökade i och med valet 2018. Vi fick också representationer i flera nämnder. Det politiska arbetet bärs upp av våra förtroendevalda som arbetar för ett rättvisare och mer hållbart Haninge.

I det här blogginlägget får vi lära känna Niina Tütüncü mer, en av våra hårt arbetande kamrater.

V: Hur kom det sig att du började engagera dig i Vänsterpartiet?

Niina: När barnen hade flyttat hemifrån, kände jag att jag hade tid att engagera mig mer i samhällsfrågor. Att gå med i Vänsterpartiet var ett självklart val för mig.

V: Det går ju bra för Vänsterpartiet. Förtroendet för vår partiordförande (Jonas Sjöstedt) var i senaste mätningen rekordhögt och vi driver politik som många uppskattar. På vilket sätt tycker du att Vänsterpartiet har utvecklats de senaste åren?

Niina: Vi har blivit mer synliga under senaste åren, många pratar om oss det gör dem eftersom att vi driver reformer som är nära människornas vardag, till exempel gratis medicin för barnen.

V: Haninge och Storstockholm växer så det kommer nya hit. Hur länge har du själv bott i Haninge? Vad är din relation till Haninge?

Niina: För mig är Haninge mitt hem. Jag flyttade från Finland tillsammans med mina föräldrar 1975 och vi kom till Haninge. Sedan dess har jag bott här. Det är här jag gått i skolan och uppfostrat mina två döttrar.

V: Vad har du för förtroendeuppdrag i kommunen?

Niina: Jag sitter som ersättare (ledamot ) i Arbets- och näringslivsnämnden samt i Samrådet för finskt förvaltningsområde.

V: Vad har man pratat om för frågor där?

Niina: Arbets- och näringslivsnämnden pratar man bla om åtgärder som Haninge gör för att motverka arbetslösheten. Vi politiker blir även informerade om hur kommunen jobbar för att få flera företag att söka sig till Haninge kommun.

Att Haninge är ett förvaltningsområde för minoritetsspråk innebär att kommunen har ett grundskydd som bland annat innebär att de har ett särskilt ansvar för att främja och skydda dessa minoriteters språk och kultur.

Samrådet för finskt förvaltningsområde möten kommer inte bara politiker, dit kommer även kommuninvånare för att kunna påverka de finskt – och romanitalandes rättigheter till språket och det kulturella livet för minoritetsspråken.

V: Vilka frågor tycker du är viktigast i de forum där du är förtroendevald

Niina: Arbets- och näringslivsnämnden, jag tycker definitivt att arbetslösheten är absolut den viktigaste frågan. Människor som är friska ska ha sysselsättning det ger en positiv dominoeffekt för inte bara för den enskilda utan även för hela samhället.

Samrådet för finskt förvaltningsområde, Med tanke på ökande antalet äldre kommuninvånare som har sina rötter i Finland och finska som modersmål, tycker jag att det är viktigt att kommunen ser till att de kommer få vård och omsorg på finska.

V: Vad skulle du säga till de som är nyfikna på Vänsterpartiet men inte vet om de vill ta steget och bli medlem

Niina: Kom och va med på mötet ställ alla frågor och funderingar som du gått och tänkt på! Vi svarar gärna på dem och diskuterar med dig. Hoppas att vi får dig känna dig välkommen att bli en av oss..

V: Tack för tiden! Det ska bli roligt att följa ditt arbete!