Bostäder

Vänsterpartiet motsätter sig upphävande av strandskyddet

Vänsterpartiet har blivit informerade om en detaljplan alldeles intill Tyresta nationalpark (Gudö 13:1, 15:1). Detaljplanen kräver att strandskyddet upphävs. Vänsterpartiet har ingen plats i stadsbyggnadsnämnden. Vi i Vänsterpartiet motsätter oss den här detaljplanen. Det går att läsa handlingarna på kommunens hemsida.

Nedan följer några saker vi vill lyfta fram.

”Planområdet ingår inte bland de i utvecklingsprogrammet utpekade utredningsområden för bostäder”

Det är alltså långt ifrån en självklarhet att ställa sig bakom den här detaljplanen.

”Planområdet ingår i området Tyresta-Åva som är av riksintresse för rörligt friluftsliv. Justering av gränsdragning för området har lagts fram från Länsstyrelsen som förslag till regeringen. Med den nuvarande gränsdragningen inkluderas planområdet i den fysiska avgränsningen av riksintresset. Om förslaget godkänns så flyttas gränsen för riksintresset till utanför planområdets östra gräns.”

Det är viktigt att inte bygga alldeles intill nationalparker och naturreservat om det går att undvika.

”Närmsta busshållplats finns vid Gudöbroleden, drygt två kilometer bort.”

Då 2/3 av utsläppen av växthusgaser i kommunen kommer från transport är det av stor vikt att vi jobbar för att fler ska åka kollektivt.

”Det är därför en förutsättning för detaljplanens genomförande att strandskyddet upphävs i samband med att detaljplanen vinner laga kraft.”

Strandskyddet är en viktig del i den svenska allemansrätten. Stränderna ska vara till för alla, inte bara för de som kan betala för sig. Läs mer om vad Vänsterpartiet tycker om strandskyddet här.

”Enligt MSB:s översvämningskartering för Tyresån riskerar strandlinjen på Gudö 13:1 att översvämmas vid 50-årsflöde, och ytterligare delar vid 100-årsflöde. Även enligt Översiktlig klimat- och sårbarhetsanalys för Haninge kommun (IVL, 2013) riskerar delar av fastigheten längs med Långsjön på Gudö 13:1 att översvämmas vid 100-årsflöde.”

Ja, det är helt enkelt kortsiktigt att bygga för nära vattnet.

”Ökad personbilstrafik bedöms bidra till utsläpp av växthusgaser och få något negativa konsekvenser men sett till kommunens totala utsläpp är ökningen förhållandevis liten. ”

Återigen, 2/3 av utsläppen av växthusgaser i kommunen kommer från transport. Ser man till varje enskild utsläppskälla, t.ex. på kommundel, stadsdel eller till och med på detaljplansnivå, då blir så klart utsläppen därifrån i förhållande till totala utsläppen små. Men det är inte ett rimligt sätt att se på saken.

Läs mer om utsläpp av växthusgaser här.

”Tyresta naturreservat som angränsar till området är ett välbesökt rekreationsområde för bland annat friluftsliv. Planförslaget innebär ingrepp i nuvarande riksintresse för rörligt friluftsliv”

Vi måste värna våra naturrservat, se till att de fortsätter vara skyddade och att de är tillgängliga för friluftsliv.

Vänsterpartiet tycker fler områden ska skyddas som naturreservat, inte färre! I vår budget i år hade vi som uppdrag att skydda Högstaskogen och Nordankärrsberget som naturreservat samt utreda möjligheten att skydda Norrbyskogen som naturreservat eller biotopskyddsområde.

Andra aspekter på byggande

När det gäller byggande i kommunen är det viktigt att de byggs blandat. Haninge blir mer och mer en segregerad kommun där hyresrätter bara finns i vissa kommundelar medan andra kommundelar har helt tomt på hyresrätter. Gudö är en kommundel där det skulle behöva byggas väldigt mycket hyresrätter för att få en bättre fördelning. Boendesegregationen får väldigt mycket negativt med sig. SCB pekar ut boendesegregationen som en stor faktor till den stora skolsegregationen vi har.

Vi i Vänsterpartiet tycker att det ska byggas billiga och klimatsmarta hyresrätter i kommunen och att det ska byggas på så sätt så att det främjar integration så att vi kan bli av med segregationen i de villatäta kommundelarna och med allt det negativa som följer med det. Med det sagt, vi tycker inte att man ska upphäva strandskyddet för att bygga hyresrätter där.

Avslutande

Vi behöver bygga mer i Haninge, som i många andra delar av landet. Det vi behöver är framförallt billiga och klimatsmarta hyresrätter, inte dyra bostadsrätter eller villor byggda intill vattnet. Det finns tillfällen då vi faktiskt bör säga att just här kanske vi inte behöver bygga. Det här tillfället är ett sådant. Därför säger vi nej till den här detaljplanen.