Feminism-vecka

Nu på lördag 8 mars uppmärksammar vi internationella kvinnodagen. Det finns flera aktiviteter knutna till det 6-8 mars.

Feministiska vågen

Tips 1. På Debaser, Medborgarplatsen,  torsdag 6 mars 117.30-21.00, är det ett panelsamtal som heter ”Det behövs mer feminism i EU”. Medvekar gör Mikael Gustafsson, EU parlamentariker och ordförande i EUs Jämställdhetsutskott (V), Eva-Britt Svensson, tidigare EU parlamentariker och ordförande i EUs Jämställdhetsutskott (V), Marianne Eriksson. ledamot för UN Women Sverige och tidigare EU-parlamentariker (V), Claes Borgström, advokat och aktiv i jämställdhetsfrågor (V)
Moderator är
Kristina Ljungros, ordförande RFSU. Läs mer och anmäl dig här.

Tips 2. Inför kvinnodagen 6 mars 18.00-20.00 Haninge Kulturhus. Rap, satir och mänskliga  rättigheter. Läs mer här.

Tips 3. Kom och träffa oss från Vänsterföreningen i Haninge, lördag 8 mars i Haninge Centrum mellan 12.00-14.00 där vi delar ut flygblad och pratar feminism.

Tips 4. Avsluta 8 mars med demonsration kl 15.00, Sergel Torg och kl 18.00 Mariatorget. Läs mer här.

Ni som inte kan komma på någon aktivitet kan se filmen Feministiska vågen. Några av de feministiska kraven är:

• Mer personal inom vård, skola och omsorg
  • Arbeta med genus och jämställdhet i skolan och förskolan
  • Höj kvinnors löner och skapa bättre arbetsvillkor
  • Individualisera föräldraförsäkringen
  • Mer resurser till kvinnojourerna
  • Särskilda akutmottagningar för våldtagna kvinnor

Läs mer på https://www.nyavagen.nu/