Vänsterpartiet Haninge

En regering ingen är nöjd med

Syntolkning: Foto på Jonas Sjöstedt. Text: ”Låt det vara tydligt: Vi är inte någon del av deras överenskommelse. Vi är vänsteroppositionen.”

Idag har vi fått en regering ingen är nöjd med. Det kan kännas surt, meningslöst och några kanske undrar om det ens är någon idé att engagera sig om det ska bli såhär. Det pratas om syltryggar, dörrmattor, folk som ska byta partier kors och tvärs eller helt sluta rösta. Svaret på det är att det aldrig varit viktigare att engagera sig än just nu.

Högerns politik har fått större stöd och i ett försök att behålla makten och hålla Sverigedemokraterna(SD) utanför har Socialdemokraterna(S) gått med på ett avtal som är förödande för Sverige om det blir verklighet. Vänsterpartiet hade hellre sett ett extraval än valt mellan två riktigt dåliga alternativ. Jag ska försöka förklara hur partiet kom fram till att släppa fram Löfvén som statsminister idag.

Vänsterpartiet hade såklart helst sett en ren rödgrön regering, förra mandatperioden fick Vänsterpartiet stort politiskt inflytande då vi förhandlade fram över 80 reformer för ett mer jämlikt Sverige. I valet, för 131 dagar sen, röstade dock 60 procent på blåbruna partier, d.v.s. Moderaterna(M), Kristdemokraterna(KD), Liberalerna(L), Centerpartiet (C) och (SD). Den nu upplösta Alliansens block var dock mindre än det rödgröna blocket (143 respektive 144 mandat). Om Alliansens samtliga partier varit eniga om att hålla (SD) utanför makten borde de släppt fram Löfvén som statsminister redan från början. Men Löfvén röstades ned utan att det fanns någon färdig plan B. Det är därför vi haft en hel höst och vinter med den här följetongen om regeringsbildningen.

Alla turer under hösten hoppar jag över och spolar fram till dagens omröstning. För drygt en vecka sen presenterades övenskommelsen mellan (S), (MP), (C) och (L). Den innehåller flera arbetarfientliga förslag, den attackerar arbetsrätten, och hyresrätten. De ekonomiska klyftorna kommer öka ännu mer genom sänkta ersättningar för arbetslösa och stora skattelättnader till de som tjänar mest. Den innehöll också en skrivning om att Vänsterpartiet ska ställas utanför allt politiskt inflytande. Måndag den 14 januari meddelade Jonas Sjöstedt följande:

” – Vi kommer aldrig att rösta för högerpolitik som marknadshyror eller försämrad arbetsrätt.
– Vi vill ha inflytande och kunna samarbeta med en ny S-regering när det är möjligt.
– Vi vill att alla fina vänsterreformer för jämlikhet blir kvar och får göra nytta.”

Efter det har Sjöstedt och Löfvén träffats och partistyrelsen röstade sen igen om hur Vänsterpartiet skulle agera. Det har funnits goda argument både för och emot att rösta gult och rött idag. Vi har varit många som hellre sett att det blev ett extraval än att vi röstade gult. Men det alternativet var inte troligt då både Centerpartiet och Liberalerna hellre hade släppt fram Kristersson än utsatt sig för ett extraval. Så till slut var det ett val mellan Löfvén och Kristersson. Vi vet att allt det vi inte accepterar i överenskommelsen hade blivit av ändå med Kristersson. Utöver det hade vi också fått en mandatperiod där Sverigedemokraterna fått inflytande, där rasism och främlingsfientlighet hade vuxit sig ännu starkare, som antirasister kunde vi inte acceptera det.

I samtalen med Löfvén har Sjöstedt fått besked att Vänsterpartiets reformer kommer att värnas. Vi kommer också kunna påverka i politik som inte ryms i överenskommelsen. En faktor att ta hänsyn till är att viktiga miljösatsningar och jämställdhetsarbete kommer bli av genom överenskommelsen, politik som Kristersson inte släppt fram.

Ändå så var det två riktigt usla alternativ att välja mellan, vår bedömning är att det ena var något mindre dåligt än det andra. Vi går nu i stenhård opposition och kommer att lägga misstroendeförklaring mot regeringen ifall de försöker genomföra försämringar i arbetsrätten och införa marknadshyror.

Nu är tiden för organisering utanför parlamenten. Vi kommer driva på för att stärka LSS och sjukförsäkringen. Vi vet att det finns ett stort folkligt stöd för hyresrätten, för förbättrad arbetsrätt och för en progressiv miljöpolitik. Det ska vi ta tillvara.

Vi vet att när människor känner sig otrygga i sin vardag, oroar sig för var de ska bo och hur de ska försörja sig blir de rädda. Sverigedemokraterna har spelat på den rädslan men det är vi som har de hållbara lösningarna på de problemen. Det är därför just nu som du ska bli medlem, engagera dig, värva andra och se till att det efter nästa val finns bättre möjligheter för en röd regering. Kom ihåg att högerns våta dröm är att människor inte organiserar sig, att vi splittras eller ger upp. Demokrati, en människa – en röst, folkrörelser och kamp ska prägla tiden fram till valet 2022.

Välkommen att kämpa tillsammans med oss!

Jonas Sjöstedt, Carina Wellton, Göran Johansson

Påminnelse medlemsmöte 23:e januari. Plats: Haninge kulturhus. Tid: 18.00

Vi kommer direktsända tal av Jonas Sjöstedt och det kommer finnas tid att prata om senaste turerna i politiken. Har du förslag på motioner till distriktsårskonferensen som du önskar föreningen skriver under kan du presentera dem. Vi tar också beslut om nomineringar till ny distriktstyrelse. Vi bjuder på fika!

Vänsterpartiet Haninge

Genom Carina Wellton, ordförande