Sjukersättning

Carina Wellton 1964 – 2020

Carina Wellton In memoriam

20 februari 1964 – 26 april 2020

Tänk på Carina Welltons minnesfond till förmån för Solrosuppropet och en mänskligare sjukförsäkring.

Lämna gärna en sista hälsning till Carina i lokaltidningen Mitt i Haninge.

Fler hyllningar till Carina kan också läsas här: Arbetet, Solrosuppropet, Flamman, Feministiskt perspektiv, Jonas Sjöstedt, Nooshi Dadgostar & lillasysters hyllning på Netstyle.

Carina Wellton har lämnat oss, det känns tungt. Hon var en kämpe med stor energi. Aktiv vänsterpartist och känd för sitt envisa arbete för en mänsklig sjukförsäkring. Vi kommer att sakna dig!

Jonas Sjöstedt

Det finns dagar som är gråa. Det finns dagar som är trista. Och sedan finns det dagar som är så eländiga att man önskar att de aldrig fanns.

Vår kära ordförande Carina Wellton gick bort på eftermiddag söndagen den 26 april.

En oerhörd smärta för hennes make Erik, hennes mor, barn, barnbarn, nära och kära, som vi känner kolossalt starkt för.

Carina var en virvelvind genom livet. De vars liv hon berört och påverkat till det bättre kan räknas i tusentals och det är en förlust som rör många. Det är en förlust som känns i partiet, i Solrosuppropet, hos arbetarrörelsen i stort, och för alla människor som strävar efter ett rättvisare samhälle har en mycket stark röst tystnat.

För partiet i Haninge var hon ett vallokomotiv i fyra valrörelser; 2014, 2018 samt EU-valen 2014 och 2019. Och varje dag däremellan också. Vi fick gå i skift för att hänga med i hennes tempo!

Hon beskrev sig själv som en person med funktionsvariationer. Det enda vi andra i partiet märkte av var att ibland gick det i 180 och ibland i 200. Det måste vara den variationen hon menade.

Carina hade en egen stil; medan den högra näven var knuten höll den vänstra i ett champagneglas.
Alltid, alltid stridbar – alltid, alltid fabulous!

Carina & Solrosupproret

Carina Wellton var med och startade föreningen Solrosuppropet.se i den form den fortfarande finns.
Med sin styrka, engagemang och otroliga värme var hon från början en självklar ordförande för oss och var det sedan under hela tiden.

Lisbeth Lippe Forsberg, Anette Forssander, Lotta Larsson, Christine Holmberg och Ina Hallström

Carina Wellton var med och startade föreningen Solrosuppropet 2012, och som ordförande har hon varit en röst för utförsäkrade och en ständig granskare av försäkringar som påverkar långtidssjukskrivna.

Hon hade själv en kronisk neurologisk sjukdom sedan 1998. Innan dess hade hon jobbat många år som konditor och motorcykelmekaniker.

Solrosuppropet härstammar ur gräsrotsrörelsen Påskuppropet som 2011 samlade tusentals landet runt i protest mot utförsäkringarna. Ett år då tiotusentals personer utförsäkrats och fråntagits rätten till vår gemensamma välfärd.

Hur hennes engagemang i Solrosuppropet började skriver Carina:

Hade en nära vän som for väldigt illa av sin utförsäkring. Därför engagerade jag mig 2010 i Påskuppropet. Först bara på Facebook, sen som talare 2011 i Stockholm. Ordförande sedan föreningens start 2012. Har själv varit sjuk sedan 1998.

Carina Wellton

Carina & Vänsterpartiet

Carina gick med i Vänsterpartiet i Haninge 2012 där hon genast förde med sig en känsla av nyväckt entusiasm för en förening som då behövde ett tillskott av energi och kamplust. Det dröjde inte länge innan Carina valdes in i föreningens styrelse där hon snart förklarade sig intresserad av att ta uppdraget som ordförande.

Som ordförande blev Carina kvar ända till och med 2018. Under denna period fick partiföreningen ett stort uppsving, med många nya medlemmar och en stor aktivitet på många områden. Till detta bidrog Carina i mycket hög grad genom sin optimism, energi och kamplust – ”hur svårt kan det va” är ett uttryck som vi ofta hörde från Carina när vi stod inför olika slags beslut…

Något som kännetecknade Carina var en stor dos av samhällsengagemang, inte minst i sin roll som ordförande och inspiratör till funkisnätverket ”Solrosuppropet”. På samma sätt var hon en källa till aktiviteter och ”jävlaranamma” för vårt parti i Haninge. Hennes envishet, uppslagsrikedom att hitta nya sätt att lyfta politiska frågor och också att vara med i att genomföra våra beslut var karakteristiskt för Carina.

Några exempel på möten och sammankomster där Carina var en mycket drivande kraft lokalt var de årligen återkommande Brandbergsfestivalen 6 juni och Haningedagen senare under hösten där Haninges alla föreningar medverkade på olika sätt. Och lita på att Carina satte avtryck på våra tält,  banderoller och bokbord – överallt kunde man se Carinas färggranna uppenbarelse och aktiva sätt att förmedla våra budskap. Trots sina begränsningar i rörelseförmåga och muskelstyrka tog hon alltid del i det praktiska genomförandet av allehanda manifestationer.

Andra tillfällen där Carina tog initiativ till ett aktivt deltagande var Vänsterdagarna i Malmö och Göteborg, kongresserna och distriktsårskonferensen där hon argumenterade för några av sina hjärtefrågor.

Carina medverkade vidare med konstruktiva synpunkter på de årliga träffarna för närliggande partiföreningar som hålls på partiets kursgård i Syninge.

Ett annat lyckat evenemang med Carina som drivande var det bostadsseminarium vi genomförde 7 okt 2015 med fokus på klimatsmarta och billiga hyresrätter.

Inför Internationella kvinnodagen 8 mars och 1 maj kunde vi alltid se Carina i spetsen för demonstrationer i sin rullstol, ofta iklädd stilenlig och färgrik klädsel, försedd med aktuella plakat och inte sällan en megafon där Carinas röst introducerade Internationalen eller andra eggande ramsor.

På julfesterna i början av december hade Carina alltid förberett en aktuell quiz som förgyllde tillfället, inte sällan kunde vi också avnjuta något gott bakverk som hon hade åstadkommit hemma i köket i Landfjärden. Detta i sin roll som f d konditor, en av många yrkesroller som Carina har antagit under årens lopp. Bland annat var Carina Sveriges första kvinnliga mc-mekaniker innan hon i slutet av 90-talet drabbades av den neurologiska muskelsjukdom som följde henne resten av livet.

Andra tillfällen där vi kunde räkna med Carina som aktivist var de röda lördagar som vi började med i Jordbro hösten 2015. Inför EU-valet och riksdagsvalet 2014 var Carina förstås en ledande aktör, med  bl a Blåsorkestern som formidabel inspiratör ute i bostadsområdet i Jordbro.

Vid flera tillfällen samlades vi ute hos Carina i Landfjärden inför olika slags aktiviteter. Det kunde gälla att klistra affischer, ta fram lokala handlingsprogram eller diskutera politik inom olika arbetsgrupper. Där fick vi då ta del av maken Eriks vällagade lunch medan eftermiddagens kaffe oftast ledsagades av Carinas hembakade kakor eller andra bakverk.

För det interna styrelsearbetet i partiföreningen tog Carina som ordförande ett stort ansvar för att skapa förutsättningar för att alla skulle kunna medverka utifrån sina egna förutsättningar. Några av hennes egna hjärtefrågor var feminism – inte minst internfeminism – arbetsrättsliga aspekter, bostadsfrågan, kulturens roll i samhället och funktionhindersrörelsen. Carina tog också flera initiativ till att utbilda föreningen bl a i feministiskt självförsvar.

Carina tog vidare, så långt henne ork och tid räckte till, mycket aktiv del i att uppdatera hemsida och sociala medier. Likaså att hålla kontakt med representanter olika partier och föreningar, som ett led i en ständigt pågående dialog för det politiska arbetet i samhället.

Som alla nog förstår är Carinas bortgång en enorm förlust för Vänsterpartiet i Haninge. Carinas obändiga energi, engagemang och omvittnade arbetsförmåga kommer att saknas. Hennes ständiga beredskap till att ställa sig i spetsen för allehanda aktiviteter till stöd för en progressiv politik berörde många.

Carina besatt en okuvlig optimism som, tillsammans med hennes glädje, vänfasthet och ofta burleska humor medförde en aktivitet som gör att partiet fått ett brett erkännande för sitt politiska arbete. Detta kommer att vara ett bestående intryck av den tid som Carina lät oss ta del av hennes inspirerande ledarskap i Vänsterpartiet i Haninge.

Carina & musiken

Carina älskade musik. Musiksmaken var bred, men det anades en bakgrund i punken och rock av mer rebellisk art.

Hon gillade gamla punk, som bl a fanns med på samlingsplattan med kanske den bästa skivtiteln i historien: Vägra raggarna benzin.

Hela Thåström-katalogen, inklusive Ebba och Imperiet, gillades skarpt. Men även tidigare band som Pink Floyd och Queen finns med i skivbacken.

Patti Smith -People have the power gick varm på torgmötena under valrörelserna.

Ur musiken kan mycket styrka hämtas. Punken var ju en urkraft för en marginaliserad del av 60-talisternas ungdomsgeneration.  Inte minst för ungdomarna i förorten.

Men också mycket tröst i en situation som denna. I bland kan man låta rocklyriken sätt ord på vad man känner i stunder av sorg. Få är så träffsäker som Kate Bush i Running up that hill:

Ooh, there is thunder in our hearts
Say, if I only could
I’d make a deal with God
And I’d get him to swap our places
I’d be running up that road
Be running up that hill
With no problems

Det bästa versionen står att finna i en cover gjord av Placebo.

Nu lever Carina vidare i oss. I våra minnen och tankar.

Och man kanske i sammanhanget får kosta på sig en dröm; att Carina – fri från alla eländiga sjukdomar – skulle få sätta sig på hojen en sista gång och få uppleva friheten att dundra iväg längst med landsvägarna. I hörlurarna har hon Manic Street Preachers på högsta volym.

Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power

Ride in peace