Kultur och fritid

Vi glömmer inte kulturarbetarna!

Det är mycket som händer nu under pandemin. Vi ser många sjuka, människor förlorar sina jobb och mindre företag går i konkurs. En mild form av isolering är verkligheten för många i hopp om att få bukt på detta så fort som möjligt. Som ersättare i kultur- och demokratinämnden så vill jag (William Friström) dock lyfta våra kulturskapare som lätt blir bortglömda under denna tid. Detta trots att många under isolering konsumerar mer kultur än någonsin.

William Friström (V)

Människor som arbetar med kultur är oftast i en ekonomiskt osäker situation. under dessa tider när folk inte längre tar sig ut och lyssnar på musik live eller ser pjäser på plats (för att ta två av många exempel) så är situationen än värre. I DN 2020-03-20 fick vi läsa om statens krispaket på 500 miljoner till kulturen. I samma artikel kan vi läsa att Klys som samlar 14 medlemsorganisationer och nära 30.000 yrkesverksamma personer i den svenska kultursektorn står positiva till detta men är tydliga med att det bör ses som ett första steg. Det är helt enkelt inte nog.

Hur står vi då i Haninge? Kultur och föreningsliv har varit under hårda attacker av ledningen redan tidigare med beslut om rivningen av Jordbro kultur- och föreningsliv, halvering av mängden fritidsgårdar, borttagandet av hyresbidrag (något som gjordes 2016) och allmänt strikta regler och snål utdelning av föreningsbidrag. Citat från årsredovisningen för 2019 “Utbetalningarna av föreningsbidrag understiger budget med nästan 0,5 mnkr.“ Kultur- och demokratinämnden sparade 0.5 miljoner som skulle kunna gjort stor nytta för våra lokala föreningar och dess medlemmar. Kulturparksfestivalen fick förra året t.ex. inte ens hälften av vad de äskade. Låt oss inte heller glömma att M ville ge ett totalt avslag till kulturparksfestivalen, så oppositionen höger om ledningen är inte direkt mer givmilda.

Nu måste ledningen rycka upp sig och ställa upp för våra kulturskapare. Klys var tydliga med att statens krispaket inte är nog och kommunen kan vara en del i arbetet att stötta och behålla kulturen i kommunen. När pandemin är över så vill vi fira men vem ska stå för konsten, musiken och paraden om våra kulturarbetare fått sparken eller gått i konkurs?

Vänsterpartiet har kämpat för att beslutet om att riva Jordbros kultur- och föreningshus ska dras tillbaka och säkerställa att ett nytt hus står på plats innan/om det nuvarande rivs, vi har skrivit motioner bl.a. för att stärka lokala konstnärer med möjligheten för medborgarna att låna konst i biblioteket. Vi skulle önska att ledningen tog kulturarbetarnas situation på lika stort allvar som vi. Kommunen skulle t.ex. kunna införa temporär nollhyra för föreningar och kulturarbetare, ungefär som den nolltaxa som redan genomförts för uteserveringar i kommunen. politikerna skulle också kunna sänka sina löner för att lägga pengarna på de som behöver. Eller varför inte göra kulturrelaterade beställningar som betalas nu men levereras efter pandemin? Det här är förstås endast lösa tankar från mig och jag hoppas ledningen har fler och än bättre förslag, men har de det? Efter att ha mailat med ordförande för kultur- och demokratinämnden som tyvärr inte hade något konkret att meddela så är allt jag kan säga, vi får se, men troligen inte.